PT

Portal Techniczny

Trzy polskie zespoły na zawodach Air Cargo Challenge 2013

Data publikacji: 06.08.2013 godz.13:30
Autor: Łukasz Kiełbasa
obloty1_fot_marcin_lemanowicz_6d36c.jpeg (rozmiar: 51.92 kB)

W dniach 8-12 sierpnia w Portugalii odbędą się zawody Air Cargo Challenge. W rywalizacji weźmie udział 31 drużyn z 14 krajów. Oprócz ekip z Europy w zawodach wystartują m.in. zespoły z Chin, Brazylii, Turcji i Egiptu. Polskę reprezentować będą drużyny z Politechniki Białostockiej, Śląskiej oraz Rzeszowskiej. 

Air Cargo Challenge to odbywające się co dwa lata międzynarodowe zawody samolotów bezzałogowych skierowane do studentów uczelni technicznych. Celem rywalizacji jest zaprojektowanie i skonstruowanie samolotu, który przy zadanych parametrach technicznych (m. in. wymiary skrzyni transportowej, określona jednostka napędowa) będzie w stanie unieść ładunek o jak największej masie.

W tegorocznej edycji Polskę będą reprezentować „Podlasie Tigers” z Politechniki Białostockiej, „EUROAVIA Rzeszów” z Politechniki Rzeszowskiej oraz „High Flyers” z Politechniki Śląskiej.

Twórcami „Podlasie Tigers” są studenci Koła Naukowego Mechaniki i Informatyki Stosowanej działającego na Wydziale Mechanicznym PB. Bezzałogowy samolot udźwigowy napędzany silnikiem elektrycznym stworzył zespół składający się ze studentów PB: mgr inż. Wojciecha Grodzkiego (lider zespołu), Marka Chomaniuka (pilot), inż. Wojciecha Wojteckiego, Adama Mościckiego, Marcina Żyłkowskiego, inż. Artura Zawistowskiego oraz pracowników PB: dr inż. Andrzeja Łukaszewicza (opiekun zespołu), dr inż. Adama Adamowicza. Do Portugalii pojedzie 4 członków zespołu.

- Nasz samolot waży 2 kg, był projektowany na przeniesienie dodatkowego obciążenia rzędu 10 kg, czyli 5 razy więcej od masy własnej - mówi dr inż. Andrzej Łukaszewicz, opiekun projektu. - W przypadku współczesnych samolotów transportowych stosunek masy ładunku do masy własnej jest zaledwie nieco większy od 1. W trakcie prac projektowych korzystaliśmy z zaawansowanych programów obliczeniowych i oprogramowania SolidWorks, który dla Politechniki Białostockiej dostarcza od 12 lat CNS Solutions Sp. z o.o. – zewnętrzny sponsor zespołu, natomiast przy wykonywaniu elementów używaliśmy nowoczesnych technik wytwarzania i stosowaliśmy zaawansowane struktury kompozytowe, które były wykonywane wyłącznie przez nasz zespół. Prace na projektem trwały 2 lata.

Natomiast studenci z koła naukowego High Flyers zaprojektowali i zbudowali samolot, który będzie reprezentował Politechnikę Śląską. Międzywydziałowe koło naukowe High Flyers w poprzedniej edycji zajęło 12. miejsce spośród 27 drużyn. W tym roku koło w składzie Marcel Smoliński, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy (studenci Wydziału Mechanicznego Technologicznego), Michał Hecel, Jakub Kała, Agnieszka Ziebura (studenci Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki) oraz dr inż. Marcin Lemanowicz (pracownik naukowy Wydziału Chemicznego) ma nadzieję poprawić poprzedni wynik. Ich nowy samolot HF-2 Heron, nad którym pracowali przez kilka miesięcy ma im w tym pomóc.

Udział w międzynarodowych zawodach jest elementem projektu „Rozwój bezzałogowych systemów latających wyposażonych w moduły widzenia maszynowego oraz wielofunkcyjne układy sterowania zwiększające stopień autonomii lotu”, w którym koło naukowe uczestniczy.

Model skonstruowany przez studentów lotnictwa i kosmonautyki zrzeszonych w Kole Naukowym został nazwany Euroavia. W ostatnim czasie został on oblatany na mieleckim lotnisku. Teraz członkowie zespołu przygotowują się do wyjazdu. Drużyna ma już za sobą udział w zawodach i będzie to ich drugi występ w Air Cargo Challenge. Skład zespołu tworzą Jakub Rogóż, Dawid Jabłoński, Piotr Pręga, Tomasz Rusiecki, Marcin Skowronek, Wiktor Sobociński, Szymon Wasilewski, Kornel Komenda. Zespół wspierać będzie dr hab. inż. Piotr Strzelczyk - opiekun naukowy.

 

Źródło: www.rzeszow.studentnews.pl / www.energia-pl.pl / www.czasbialegostoku.pl